23 Şub 2020

Kedi FİP Hastalığı

Merhaba arkadaşlar, bir önceki videomuzda corana virüsünden bahsetmiştik. Sizlere bulaşıp bulaşmayacağından, tehlikeli olup olmadığından ve neler yapmanız gerektiği ile ilgili bilgiler paylaşmıştık. Fakat o video da kedilerde corona virüsü için aşı olup olmadığı konusuna değinmeyi unutmuşuz. Biz ziyaretçimiz bu konuyu hatırlatarak bizlere bir de soru sormuş. Haydi hem ziyaretçimizin sorusunu cevaplayalım hem de korona virüsünün aşısının olup olmadığını öğrenelim..
kedi-fip-virüsü
Kedilerde Fip Hastalığı

Ziyaretçimizin sorusu:
Hocam, kedi corona virüsü ile alakalı videonuzu izledim. fakat aşısı var mıdır yok mudur bu konuya değinmemişsiniz. Ayrıca 10 yaşında british ırkı bir kediye sahibim.Yine de corona testi yaptırmalı mıyım sizce?

British shortheir ve scotish fold dediğimiz iki kedi ırkı corona virüsüne karşı daha duyarlıdır. Yani corona virüsüne yakalanma ihtimali daha yüksektir. Fakat unutulmaması gereken şey şudur ki her yaştaki kedilerde corona virüsü görüleceği gibi 6-12 haftalık kedilerle 13 yaşından büyük olan kedilerde daha sık bir şekilde corona virüsüne rastlanır. Sizlerin dikkatini çekmek istediğim bir taraf var ziyaretçimiz kedisinde anlatıldığı gibi bir belirtilerin görülmediğinden bu yüzden de corona testini yaptırıp yaptırmama konusunda endişesinin olduğundan bahsetmiş.

Arkadaşlar! Corona virüsü testleri (fcov) mutlaka yaptırmalısınız. Zaten biz coronanın pozitif çıkmasını istemeyiz ki değil mi? Buradaki maksadımız önceden teşhis ederek corona virüsünün mutasyona uğramadan yani fip dediğimiz feline infeksiyöz peritonitis dediğimiz hastalığa dönüşmeden önlemini alabilmektir. Neden bu kısım önemlidir. Çünkü fipli bir kedinin yaşam ömrü 5 haftadır. Ama corona virüslü kediler iyi bakım sağlandıktan sonra çok uzun süre yaşayabilirler.

Aşılama kısmana geçecek olursak dünya da abd ve kanada menşeili iki aşı vardır. Abd menşeili olan aşının ismi felocell, kanada menşeili olanın ismi ise primucelldir. Her iki aşı da aynı mantıkla çalışmaktadır. 16 haftalık ve daha büyük sağlıklı kedilerde intranasal yani burun içinden uygulanmaktadır. Bir çok AB ülkesinde olduğu gibi bizim ülkemizde de bu aşı yoktur. AB ülkeleri aşının koruyuculuğu ile ilgili tereddütler yaşadığı için kendi ülkelerine sokmamaktadır.

Arkadaşlar heeney'in 2006 yılındaki raporunda dünya üzerinde 5000 virüsün keşfedildiğini ve hala 1000 lerce virüsün ise keşfedilmeyi beklediğini söylemiştir. Her virüse karşı ayrı bir aşının üretilmesi mümkün müdür sizce?

Bizim ülkemizde de corona virüsü aşısı yoksa bizler tedirgin mi olmalıyız? Tabi ki hayır. Çünkü biz corona virüsünü iyi tanıyoruz. Nereye yerleştiğini nasıl bulaştığını.

Kedilerde corona virüsü nereye yerleşir : solunum yollarına ve barsak epitellerine..Solunum yollarına yerleşirse burun ve göz akıntı ya da solunum güçlüğü şekillenir.

Kedilerde corona virüsü nasıl bulaşır: dışkı ve ağız yoluyla.

Bu iki önemli bilgi bize çok şey söylemektedir arkadaşlar. Kedi maması ve kedi dışkısını mümkün oldukça sık dezenfekte etmeliyiz. (temizlemeliyiz) Çünkü bulaşma bu yolla gerçekleşiyor. Ne kadar sık bir şekilde mama ve dışkı kaplarını temizlersek o kadar iyi olacaktır. Böylelikle kedimizden corona virüsü atılırken tekrar kendine bulaştırma söz konusu olmayacaktır. Bu kısım çok dikkat edilmesi gereken yerdir.

Beslenme:
Biliyoruz ki immun sistemin (bağışıklık sistemi) aktif bir şekilde çalışabilmesi için beslenme çok önemli. Kedinize veteriner hekiminizle birlikte bir diyet hazırlamalısınız. Kendi kafanıza göre en kaliteli mamayı almanız kediniz için her daim iyi sonuçlar vermeyebilir. Çünkü kedinizde corona harici başka bir problem vardır onun ortadan kaldırılması gerekebilir. Bu yüzden diyetleri mutlaka veteriner hekiminizle konuştuktan sonra uygulamalısınız.

Stres:
Kediler rutin olanı çok daha fazla severler. Örneğin kedinizin mama ve dışkı kaplarının yerinin değişmesi kediniz için bir stres faktörüdür. Ya da evinize yeni bir eşya almanız. Rutinin dışına çıkmamaya özen göstermelisiniz. Kediniz coronalı ise daha bir dikkat etmeniz gerekir. Kedinizle bağınızı geliştirecek oyunlar kedinizi mutlu edeceği için corona virüsünden kurtulması da o denli artacağı unutulmamalıdır.

Dikkatle:
Oyun demişken kediniz için bir oyun arkadaşı almak isteyebilirsiniz. Bunu yapmanız önerilmez. Çünkü korona virüsü köpeğe insana geçmez ama kediler arasında bulaşıcıdır.

Bu tür önlemlerle kedinizi korona virüsüne karşı daha bağışık edebilirsiniz. Söylediğimiz gibi korona virüsü kedilerde fip dediğimiz hastalığa dönüşürse ölümcül olur.

Veteriner Hekim Abdullah ŞAH

ileri

Veteriner Hekim 'ın Youtube Kanalına ABONE Ol

Evcil hayvan sahiplerine, büyükbaş ve küçükbaş yetiştiriciliği yapan ziyaretçilerimize google aramalarında en çok merak ettikleri konularla ilgili bilgileri sayfamda bulabilirsiniz. Veteriner Hekim Abdullah ŞAH