29 Şub 2020

Kedi ya da köpeklerimizi hasta yaparak iyileştirdiğimizi biliyor muydunuz? Karma aşısı, kuduz aşısı ya da herhangi bir aşı yaptırdığınızda hasta yaptığınızın farkında mısınız? Evet, evet. Yanlış duymadınız. En sevdiğimiz varlığımız olan kedi ve köpeklerimizi aslında hasta yaparak iyileştiriyoruz. Nasıl mı yapıyoruz? Haydi, bunun cevabını birlikte bulmaya çalışalım..

Kedi Ve Köpeklerde Karma Aşısı Neden Önemlidir?

Aşılar bakteriler ya da virüslerin seyreltilmiş halidir. Bunu vücudumuza aldığımızda ise hastalanırız. Aynı şekilde kedi ya da köpeğinize de herhangi bir aşı uygulamasıyla kedi ya da köpeğimizi hasta etmiş oluruz. Hasta olan hayvanınızın vücudu o hastalığa karşı direnç geliştirecek ve hastalığı önceden tanıyacak. Böylelikle de ileri ki bir yaşta bağışık olmuş olacak.

Şimdi sizlere insektisit ve akarisitlere karşı köpeklere enseden uygulanan dış paraziter aşılaması için üretilmiş bir aşının prospektüsünü göstermek istiyorum..

dış-parazit-aşısı-prospektüs
Dış Paraziter Aşılama Prospektüs

Burada bilmediğiniz terimlere kısaca değinmek istiyorum.

Hipersalivasyon: Tükrük salgısında artış. Köpeğinizin salyasının artması.
Lokal Alopesi: aşı yapılan bölgede tüy dökülmesi
Eritem : Yine aşı uygulanan yerde kızarıklık
Nörolojik semptomlar : sinirsel belirtiler
(Başka bilmediğiniz bir terim olursa sorabilirsiniz)

Allah'ım bu nedir ? Basit bir ense damlasında gözlenen yan etkilere bakar mısınız? Ya uygulanan aşılar da bu tür bir etki söz konusu ise????
Elinize herhangi bir ilacı alınız. Ve prospektüsüne bakınız. Buna benzer yan etkilerin daha fazlasını da görebilirsiniz. Fakat bu istenmeyen yan etkileri görüyor olsanız da bir doktor size bir reçete karaladığında kullanmadığınız oldu mu?

Cor dediğimiz aşılar vardır, arkadaşlar. Bunlar güven aralığı daha yüksek olan yapılması zorunlu-gerekli dediğimiz aşılardır. Bu sınıflamanın içerisine hangi aşılar girer. Kedi ve köpeklere uygulanan karma aşılar ve kuduz aşısı..

Bir de cor olmayan yani yapılmasa da çok risk teşkil etmeyen aşılar vardır. Örneğin tetonoz aşısı gibi. Bölgenizde sıklıkla görülmeyen bir aşıyı kedi ya da köpeğinize yaptırmayabilirsiniz. Fakat tercihi size bırakma niyetimiz elbette yok. Çünkü en az sizin kadar bizde kedi ve köpeğinizi düşünmekteyiz. Bu yüzden mutlaka veteriner hekiminizle görüşün ve bölgenizde görülen salgın hastalıkların takibini öğreniniz. Bu kedi ve köpeğinizin sağlığı için çok önemlidir.

Uluslar arası bir seyahat yapmak istiyorsanız ve evcil hayvanınızı da yanınızda götürmek istediğinizde neden kuduz aşılamasının zorunlu olduğunu biliyor musunuz? Çünkü salgın olan bir yerden geliyorsanız o bölgeyi de risk altına sokma durumunuz olduğu için. Hiç bir ülke de bu riski almak istemez. Örneğin bu yüzden kedi ve köpeklerde aşılama önemli olabilir mi?

Kuduz çok tehlikelidir. Bizlere hocalarımız rüyanızda dahi kuduzu görseniz mutlaka gidiniz ve aşı olunuz derdi. Bu cümle tehlikenin geri dönüşü olmamasından ileri gelmektedir. Kuduzlu bir hayvan sizi ısırdığı da 3-5 gün içerisinde herhangi bir belirti görmemiş olmanız kuduz olmadığınız anlamana gelmemelidir. Isırılan bölge beyne yakınsa inkübasyon süresi kısalır (yani klinik belirtilerin ortaya çıkma süresi) uzaksa inkübasyon süresi uzar. Bu sebeple kendinizi riske atmamalısınız. Zira kuduzun tedavisi yoktur. Örneğin bu yüzden kedi ve köpeklerde aşılama önemli olabilir mi?

Küçük bir google ya da youtube araştırması yaparsanız toksoplazmaya bağlı olarak bir çok kişinin rahatsızlık çektiğini görürsünüz. Kedilerden geçen bu parazit insanlarda görme kaybına neden olabilmektedir. Toksoplazmaya karşı da özellikle hamile kişiler kedi dışkısına karşı daha dikkatli olması gerekir. Örneğin bu yüzden kedi ve köpeklerde aşılama önemli olabilir mi?

Kedi ya da köpeğimizi aşılayarak önce hasta ediyoruz ve sonra iyileştirerek bağışıklığı sağlamış oluyoruz. Kedi ya da köpeğinizin vücudu hastalığı tanıdığı için o hastalığa karşı direnç oluşturması daha kısa süreli oluyor ve o hastalığın üstesinden gelebiliyor. Zira bunu önceden yapmazsak vücudu bu hastalıklarla ilk defa karşılaşacak ve belki de üstesinden gelemeyecek. Zaten arkadaşlar yukarı da da belirttiğimiz gibi bu virüs ya da bakteriler seyreltildiği için çok hafif bir hastalık söz konusu olur.

Kedi ve köpeklerde aşılama neden önemlidir sorusunun altını daha başka nedenlerle de doldurmak mümkündür. Örneğin salgın hastalıklardan kedi ya da köpeğimizi korumamız, zoonoz dediğimiz insanlara bulaşacak hastalıklardan kendimizi korumamız gibi.

Fayda zarar hesabı yaptığımızda kedi ya da köpeklere mutlaka aşılama yaptırmanız şu an için daha sağlıklı bir yol olduğu unutulmamalıdır. Hoşçakalınız.

ileri

Veteriner Hekim 'ın Youtube Kanalına ABONE Ol

Evcil hayvan sahiplerine, büyükbaş ve küçükbaş yetiştiriciliği yapan ziyaretçilerimize google aramalarında en çok merak ettikleri konularla ilgili bilgileri sayfamda bulabilirsiniz. Veteriner Hekim Abdullah ŞAH

0 yorum: