1 Mar 2020

Kusma iyi bir savunma refleksidir. Bozuk gıdalarla alınan toksik maddelerin vücuda zarar vermeden atılımını sağlar. Ve bizlerde bunu bildiğimiz için gerekli gördüğümüzde kedimizi kustururuz.
Fakat burada dikkat edilmesi gereken bir ayrım vardır. Her ağızdan çıkan içerik kusma olarak değerlendirilebilir mi? Hayır. O yüzden kedinizi iyi bir şekilde gözlemnemeniz veteriner hekiminize doğru bilgi vermeniz çok kıymetlidir.

Kedinizde kusmadan önce muhtemel 4 klinik belirti ortaya çıkar. 1-Huzursuzluk, 2- İlgisizlik 3- Saklanma 4- Salivasyon (Tükrük salgısının çok salgılanması)

Ardından karın kaslarının kontraksiyonuyla karakteristik seslerin eşlik ettiği pompalama hareketi oluşur.

Şimdi sizlere kedilerde sıklıkla kusmaya neden olabilecek faktörlerden (nedenlerden) bahsedelim..

Kedilerde Sıklıkla Görülen Kusma Nedenleri

1-Ani Mama değişiklikleri:
Kediniz bir mamaya alıştıktan sonra başka bir mamaya geçişiniz hızlı olmamalıdır. Mamayı alıştıra alıştıra vermeniz ve belirli bir süreye yaymanız gerektiğini unutmayınız.

2-Fazla Mamayı Hızlıca Tüketmesi:
Sindirim sistemini hızlı mamaya karşı tepki oluşturur ve kusma şekillenir. Bu yüzden kedinize çok mama değil az ve sık mama yedirmelisiniz.

3- Yabancı Cisim Yutulması:
Biliyorsunuz ki kediler oyuncaklarını parçalamaya bayılırlar. Tabi bu durumda da istenmeyen durumlar ortaya çıkabilmekte. Örneğin kusma gibi. Bu durumlarda özellikle dışkı çıkışı var mı yok mu kontrol edilmelidir. Yabancı cisim tıkanmalarında dışkı çıkışı gözlenmiyorsa acilen veteriner hekiminize gitmelisiniz.

4-Mama Sonrası Fazla Su İçilmesi:
Bu durumlarda fizyolojik kusma şekillenir. Genel itibari ile normal kabul edilir.

5-Mama Sonrası Hemen Oyun Oynanması:
Kedinizle mamasını yemesinin ardından hemen oyunlar oynamamalısınız. Fazla koşmasına müsaade etmemelisiniz. Ya da dayanamıyorsanız hareketlerini kısarak oynamalısınız.

6-Yalanma:
Biliyoruz ki kediler yalanarak temizlenirler. Özellikle uzun tüylü kedilerin sindirim sisteminde biriken tüyleri kusarlar. Siz düzenli tarayarak temizlenmesine yardımcı olursanız bu tüy yumaklarının sindirim sistemine birikmesini engel olursunuz. Ayrıca 1-2 saat mama verilmeyerek midesinin dinlendirilmesi iyidir.

7-Bozuk Ve Düşük Kaliteli Gıda Verilmesi:
Kediniz gıda değeri olmayan ve bozuk gıdaları vücuduna aldığında oluşan toksinleri kusarak dışarı atarlar.

8-Çiğ Et Veya Kemikli Et Verilmesi:
Çiğ et ve kemikli et verilmesi kedinizde hem bakteriyel oluşumların meydana gelmesine hem de kusmasına neden olur.

9-Yoğun Yağlı Ve Baharatlı Gıdaların Verilmesi:
Kedinize aşırı yağlı ve bol baharatlı gıdaları vermemelisiniz.

10-Seyahat, Travmalar Ve Tümöral Oluşumlar:
Denge organının devamlı uyarılması seyahat ya da deniz hastalığı dediğimiz sentral kusma nedenleri arasındadır. Yine kafa tası travmaları (örneğin düşme, çarpma vs) ve beyin tümörleri de kusmaya neden olur.

11-Allerjiler:
Kedinizin herhangi bir maddeye karşı allerjisi tespit edildiyse mutlaka ona özgü mamalar tercih etmeniz gerekir. Bazı tahıl cinsleri, balık ve süt ürünlerine karşı kedilerde allerjik kusmalar şekillenebilir.

12-Diğer Nedenler: Zehirlenmeler, Stres
Zehirlenmeler, stres ve aşırı ilaç alınması da kusmaya neden olabilir. Tabi bura da hekiminizin mutlaka kullanmasını gerekli gördüğü ilaçları yine hekim kontrolünde kesmeniz gerektiği unutulmamalıdır.

13-Enfeksiyonlar Ve Aşılama Yapılmaması:
Solunum sistemi enfeksiyonlarının çok ilerlemiş hallerinde mukus birikimleri sonucu kusmalar görülür. Özellikle iç paraziter enfestasyonlar ve kedi viral hastalıklarına dikkat edilmesi gerekir. İç paraziter aşılama ile sindirim sistemine yerleşecek olan parazitler önlenmiş olur ve askarit ve tenya dediğimiz kurtların kusmaya neden olması engellenmiş olur. Yine viral aşılamaları ile özellikle de feline panlökopeni dediğimiz herpesvirüsler tarafından oluşan kanlı ishal ve kusma önlenmiş olur.

Yeni Doğan Kedilerde Görülen Kusmalar:

Arkadaşlar yeni doğan kedilerde de sık sık kusmalar görmekteyiz. Bu durumlar çoğu zaman mide çıkışındaki daralmalardan ileri gelmektedir ve normaldir. Yeni doğanlarda midesinin kassel yapısı daha tam gelişmediği için fonksiyonunu yerine getiremez ve kusma şekillenir. Bu durumlarda yine az miktarda gıda vererek ve sık sık besleyerek fazla gıda alımını engellememiz şarttır.

Kusma da Dikkat Edilmesi Gereken Ve Veteriner Hekiminize Söylemeniz Gereken Hususlar:

Kedinizde kusma varsa gün içerisinde kaç defa kustuğu, en son ne yediği, yemek yedikten kaç saat sonra kustuğu, kusmuğun rengi, kokusu, miktarı, içeriğin sindirilip sindirilmediği ya da kusmukta kanın olup olmadığı çok önemlidir.

Kanlı kusmalar genellikle zehirlenmelerden, tümoral oluşumlardan ya da sindirim ya da solunum sisteminde herhangi bir yırtılmalardan ileri gelebileceği unutulmamalıdır. Ve özellikle dikkat edilmesi gereken bir husustur.

Kedinizi kaliteli mamalarla beslemeye özen gösteriniz, yukarıdaki tavsiyelere mutlaka uyunuz ve düzenli veteriner hekim kontrolleriyle aşılamaları yaptırmayı ihmal etmeyiniz.

Veteriner Hekim Abdullah ŞAH
ileri

Youtube Sayfamızda Ücretsiz Hekim Tavsiyeleri:

0 yorum: